تاریخچه تکواندو در ایران
فقط تکواندو
اللهم صل علی محمد وآل محمدوعجل علی ظهورک یاعلی
سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:تکواندو , :: 21:11 ::  نويسنده : روح الله محمدپور

تاريخچه تكواندو در ايران

تكواندو ايران با حضور چند استاد كره اي در واحد چتربازان نيروي مخصوص در سال 1349 آغاز شد .برجسته ترين استاد كره اي در آن دوره ، سرگرد " كيم سو ريون " بود كه در حال حاضر ( 1384 ) با درجه دكترا در طب سنتي كره در دانشگاه كيونگ جو مشغول به تدريس و تحقيق است . وي با جديت بسيار اين هنر رزمي را به افراد تحت پوشش تعليم داد . حاصل تلاش وي استادان بزرگي بودند كه نسل اول تكواندو ايران را تشكيل  دادند .

در خلال سال هاي اوليه كمتر كسي از تكواندو آگاهي داشت و عمدتا با نام كاراته كره اي شناخته مي شد . اولين كلاس غير نظامي را  استاد  داوود  ارجمند در تهران افتتاح نمود . در آن زمان و با توجه به سلطه  بي چون و چراي كاراته  ،  گسترش تكواندو با موانع بسياري روبرو بود . ولي با تلاش استادان گرانقدري چون  شهيد حسن زرشكي  ، شهيد حسين قورچاني ، محمد اسماعيل آذرپاد ،  مرحوم حاج منصور فكوري ،  سليمان علي نصب ، حاج كاظم رضايي ، رضا حاج علي عرب و تني چند از اعضاي نيروي مخصوص به تدريج موانع بر طرف شد .

در سال 1352 گروه نمايش فدراسيون بين المللي تكواندو  به رهبري استاد چوي هونگ هي با اجراي يك برنامه نمايشي در سالن مهران ( شهيد فراسيابي مجموعه شهيد شيرودي ) و پخش تلويزيوني آن باعث علاقه مندي بيشتر مردم به اين هنر رزمي گرديد . البته در اين زمان تكواندو در چند شهر بزرگ معرفي و تمرين مي شد .

تا سال 1357 تيم هاي نظامي به عنوان تيم هاي ملي در مسابقات قهرماني آسيا و جهان شركت مي كردند و حاصل تلاش اين عزيزان ،  مدال برنزاستاد حسين ربيع زاده در دومين دوره مسابقات قهرماني جهان در سال 1354 بود .

در خلال اين سال ها استادان كره اي سكان دار تكواندو ايران بودند و مخصوصا در نيروهاي نظامي از قبيل نيروي دريايي و هوايي به تدريس اشتغال داشتند . تا اينكه در سال 1357 اولين دوره مسابقات قهرماني كشور با شركت غير نظاميان در تهران برگزار و نفرات تيم كه همگي غير نظامي بودند پس از يك دوره تمريني چهل روزه در كره به مسابقات قهرماني آسيا در هنگ كنگ اعزام شدند . اين تيم كه  با كسب دو مدال نقره و دو مدال برنز و مقام سوم آسيا و اقيانوسيه به ميهن بازگشت ، نشان داد كه غير نظاميان نيز مي توانند در اين رشته پيشرفت داشته باشند . پس از پيروزي انقلاب اسلامي ، تكواندو نيز مانند ساير ورزش ها با  ركود مواجه شد و تنها مدال برنز قهرماني جهان كه توسط استاد نادر خدامرادي در دانمارك بدست آمد حاصل سال هاي اول بود . 

در سال 1363 با انتصاب آقاي سيد مصطفي صفوي به رياست فدراسيون تكواندو اين رشته ورزشي نقطه عطفي پشت سر گذاشت . با تلاش و جديت استادان ايراني و استاد " كانگ شين چول " و نيز هماهنگي روش هاي تمريني و مربيان ، تكواندو موفق به كسب ارزش هاي واقعي خود شد . از سال 1366 تا كنون نيز مسابقات بين المللي دهه فجر به طور منظم برگزار شده و اثري پر بار در ارتقاء فني تكواندو ايران داشته است . در اين سال ها تكواندو ايران تا مقام چهارم جهان ( 1368 ) پيشرفت و مدال هاي رنگارنگ تكواندو هر از گاهي نويد پيروزي هاي بيشتر را ميدادند.

با استعفاي آقاي صفوي در سال 1369 تكواندو بار ديگر سير نزولي يافت و مديريت وقت فدراسيون نتوانست توانايي هاي تكواندو ايران را بارور كند . در سال 1373 بار ديگر آقاي صفوي رياست فدراسيون را بر عهده گرفت . و در مسابقات قهرماني جهان در فيليپين رتبه پنجم جهان را كسب كرديم . البته در اين سال ها بارها مقام دوم آسيا و دو بار هم قهرماني ارتش هاي جهان توسط ورزشكاران ما تسخير شد .

با ورود آقاي مختار كلانتري به عنوان رئيس فدراسيون در سال 1375 روح تازه اي در تكواندو ايران به حركت در آمد . استادان تكواندو كه تشنه دستيابي به قله پيروزي و افتخار بودند با مديريت آقاي كلانتري توانستند مقام دوم جام جهاني را در سال 1376 در مصر بدست آورند . از آن پس تكواندو ايران سير صعودي خود را آغاز كرد و در سال 2000 جام جهاني تكواندو را در پاريس از دست كره خارج و به ميهن آورد . پس از پايان دوره رياست آقاي كلانتري و با تصويب اولين مجمع تكواندو كشور آقاي سيد محمد پولادگر به رياست فدراسيون انتخاب شد . وي كه خود از استادان و كارشناسان تكواندو كشور بود توانست راه گذشته را به خوبي ادامه دهد.

در حال حاضر تكواندو ايران نايب قهرمان بلا منازع جهان است و ورزشكاران ما در ميادين بين المللي زبانزذ همه مي باشند .تكواندو پس از كشتي كه ورزش ملي ما مي باشد ، دومين رشته ورزشي مدال آور كشور است و حتي گاها گوي سبقت را از كشتي نيز مي ربايد . تا جاييكه در سال 1383 به عنوان ورزش اول ايران دست يافت ضمن اينكه استاد غلامحسن ذوالقدري سرمربي تيم ملي عنوان بهترين مربي و هادي ساعي دارنده مدال طلاي بازيهاي المپيك آتن  عنوان  ورزشكار برتر سال را نيز كسب  نمودند .

اين افتخارات حاصل مديريت فدراسيون و تلاش استادان و كارشناسان ايراني است . حضور بيش از 5000 مربي زبده  و نزديك به 3500 داور كارآزموده  ، ضامن كسب افتخارات بيشتر در آينده نزديك است . تكواندو ايران با تكيه به تجربه و  تلاش در مسابقات ليگ شهرستان ، استان و كشور چشم به افق هاي تازه انداخته و حضور مربيان ايراني در برخي از كشور هاي جهان نشان دهنده توان فني ايرانيان در اين هنر رزمي است .

www.onlytkd.lxb.ir

استفاده از مطالب بدون درج منبع  اشکال شرعی دارد

 

 


javahermarket

درباره وبلاگ

مدیریت وبلاگ:09301374318
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تکواندوکاران فریمان و آدرسonlytkd.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت: